Nová třída


Historie

BMW 1500

 

V září 1961 představila firma BMW na autosalonu ve Frankfurtu první model Nové třídy BMW 1500.

Veřejnos byla z nového modelu doslova nadšena a některé zdroje udávají že ještě na autosalonu bylo zaznamenáno přes 20 000 objednávek. Malá automobilka však neměla velké výrobní kapacity a výroba se naplno rozběhla až od října 1962 a produkce vozů nepřesáhla v prvním roce počet 2000 kusů modelu 1500.

Tento čtyřdveřový model zahájil tradici sportovních sedanů BMW.

Hnací agregát modelu 1500 byl první čtyřválcový motor vyráběný u BMW od roku 1930.Motor o obsahu 1499 ccm měl pětkrát uloženou klikovou hřídel, Hliníkovou hlavu s rozvodem OHC a výkon 80 koní.

  Zpočátku výrobní závody BMW nebyly schopny uspokojit poptávku zákazníků i přes to že produkce modelu 1500 stoupla mezi rokem 1962 -1964 na 23 807 vozů.

  Pro srovnání BMW produkovalo mezi rokem 1951 - 1964 9.973 šestiválcových vozů a 12.777 osmiválcových vozů, což je celkem 22.750 automobilů za 14 let.

Vyčerpané bankovní rezervy byly opět navýšeny a v roce 1963 obdržely akcionáři BMW 6% dividendy. První po dvaceti letech!

 

 

BMW 1800

 

Na podzim roku 1963 představila firma BMW model 1800. Motor modelu 1500 byl převrtán na 1733 ccm ,dosahoval výkonu 90 hp a dosahoval nejvvyšší rychlosti 160 km v hodině.

   Burkard Bovensiepen, syn doktora Rudolfa Bovensiepena ( zakladatel firmy na kancelářské stroje ALPINA) se v té době zabýval    úpravami motorů Fiat 1500.

Při uvedení modelu BMW 1800 si Burkard Bovensiepen uvědomil zklamání zákazníků kteří si v nedávné době zakoupily model 1500 a začal na objednávku do BMW 1500 montovat dvojité karburátory WEBER a tím se zrodila první BMW - Alpina Tuning sada.

Tuningová sada ALPINA zvášila výkon modelu 1500 na úrověň modelu 1800.

Firma ALPINA získala schválení a podporu vývojového oddělení BMW což znamenalo že vozy po montáži sady ALPINA nepřišly o záruku u BMW.

Najednou chtěli všichni zákazníci milující rychlost BMW ALPINA.

Burkard Bovensiepen však nezůstal jen u úprav modelu 1500 ale začal upravovat i model 1800.

V roce 1964 činily dividendy akcionářů BMW již 10 procent a firma produkovala tento rok 40 000 vozů.

V roce 1965 je u BMW zaměstnáno přes 12 000 lidí a produkce stoupla až na 58 524 vozů.

 

 

BMW 1600

 

Na jaře roku 1964 představila firma BMW model 1600. Jako hnací agregát byl využit motor modelu 1500 který byl převrtán o 2mm a tím byl zvýšen výkon o 3 hp.

V exteriéru se model 1600 od modelu 1500 lišil pouze znakem na zádi vozu.

Společnost BMW vyrobila mezi léty 1964 - 1966 pouze 9728 vozidel typu 1600.